03 februar, 2005

Billetter til U2 Vertigo Tour i Parken


Tirsdag den 1. februar blev dagen hvor jeg svedte, smilte, skar tænder, ærgrede mig og jublede, alt pågrund af et lille tal der talte ned hvert 30. sekund.
Det hele begyndte nogle måneder tilbage, hvor rygter begyndte at sprede sig om at U2 ville komme til Danmark og spille. Sådan et rygte er jo fedt, men også noget nervepirrende, for det er umuligt ikke allerede på det tidspunkt at bekymre sig om hvor dårligt jeg vil få det, hvis jeg ikke får billetter.
I vennekredsen blev dette diskuteret og Claus fandt ud af, hvis man meldte sig ind i fanklubben U2.com ville man kunne købe billetter i forsalg.
Simpel beslutning og en lille investering for muligheden for at købe billetter uden at skulle stå tidligt op og stå i kø i timer - troede vi.
Den 22. januar fik jeg så en e-mail med titlen "U2.COM SUBSCRIBERS TOUR TICKETING CODE ENCLOSED". Denne indholdte en registrering kode til forsalget og en noget kryptisk beskrivelse af processen for at få adgang til forsalget. Claus og jeg diskuterede hvordan det mon skulle foregål men var noget i tvivl. Mailen fortalte at forsalget i Europa ville starte den 25. januar kl. 10 (GMT), men ikke for alle koncerter. Lidt research viste at forsalget for koncerten i Parken først startede den 1. februar kl. 10 (GMT).
Så i går, kl. 10:58 sad jeg klar foran computeren med min forsalgs kode. Tastede URL'en til forsalget ind i browseren, valgte koncerten i Parken og indtastede min kode. Dette bragte mig til en side hos Billetlugen med besked om at jeg, på grund af stor belastning på deres servere, var placeret i en elektronisk kø.
Billetlugen er så flinke at de fortæller ens placering i køen og opdaterer denne hvert 30 sekund. Min placering var nummer 551, det var nu at Claus ringede og ville høre hvordan det gik - han var nummer 126.
Det var sådan cirka nu jeg begyndte at svede lidt i hænderne, for jeg havde ingen ide om hvor mange billetter der var til salg i forsalget. Jeg vidste at hver forsalgskode ville give mulighed for at købe 4 billetter, så jeg var noget i tvivl om min placering som nummer 551 i køen ville skaffe mig billetter.
Tallet på skærmen talte langsomt ned. Cirka 11:20 ringede Claus og fortalte med en noget anstrengt stemme at hans internet forbindelse var gået ned og at han efterfølgende havde fået en placering som 1000+ i køen - så nu ville han tage til frisør.
Klokken 11:30 var jeg cirka halvejs i køen og nu begyndte de at gå lidt hurtigere og kl. 11:48 var jeg nummer 16 i køen. Jeg havde lagt dankortet klar til betaling og stirrede intenst på skærmen, ventede OG lige pludselig var jeg nummer 1208 i køen - WTF? Her ærgrede jeg mig noget, latterligt at have siddet og kigget på en lille tal i næsten 1 time og til ingen verdens nytte...
Men der var vel ikke andet at gøre, end at vente på at jeg rykkede frem i køen igen. Jeg forsøgte selvfølgelig at ringe til Billetlugen for at få en forklaring, men det var blot for at høre beskeden; "Vi har desværre meget travlt i øjeblikket, forsøg igen senere! dut - dut - dut".

Heldigvis var hastigheden på køen blevet noget højere og det tog vel 30 min før det lille tal på skærmen viste 1. Nu var der sved på panden og dankortet lå igen klar og denne gang kom jeg faktisk ind til billetbestillingen hos Billetlugen (forestil jer en jublende Laust her).
Med et stort smil på læben udpegede jeg 4 billetter på plænen via indgang C5, indtastede min adresse og dankort oplysninger. Nu var der bare tilbage at trykke på knappen "Purchase Tickets", som det næste blev jeg præsenteret for fejlmeddelsen "An error occured during the transaction" og jeg blev sendt til forsiden af Billetlugen - WTF?
Hmmm, tænkte jeg, tilbage i køen igen - men nej. Fordi jeg allerede havde været inde i billetbestillingen var min kode registreret som brugt og jeg fik besked om dette, når jeg forsøgte at stille mig i kø.
Jeg talte med Claus og han havde lignende oplevelser og kunne nu heller ikke stille sig i kø længere. Nu var det tid til at skære lidt tænder og jeg har ikke været alt for behageligt selskab for folk omkring mig.
Claus var vedholdende/heldig og kom igennem via telefon hos Billetlugen og blev fortalt at man blot skulle sende adresse og kode til en e-mail adresse, så ville koden blive nulstillet og man ville få besked om at man kunne forsøge igen.

Vi sendte vores oplysninger og begyndte at vente på e-mail fra Billetlugen - og sådan forløb resten af eftermiddagen.
Foraet hos Bono.dk blev brugt til at holde sig orienteret om andre folks oplevelser med forsalget. Der var mange andre der oplevede de samme problemer som mig og de havde fået den samme besked fra Billetlugen. Der kom også en meddelse om at der var rigeligt med billetter og det fjernede nogle af bekymringerne.
Sidst på eftermiddagen, ringede Claus og fortalte at han endnu en gang havde forsøgt at komme i ind til billetbestillingen med hans kode og det var lykkedes - han havde nu købt 4 billetter (læs Claus' beretning). STORT! Der gik ikke mange sekunder før jeg selv forsøgte endnu engang og nu kom jeg direkte til billetbestillingen og det lykkedes for mig at købe 4 billetter.
Så godt nok har vi sikret os billetter i god tid, næsten en uge før de bliver sat til salg til offentligheden i Fona og hos Billetlugen - men det har også taget mindst lige så lang tid som det ville tage at stå i kø.
MEN, det vigtigste og som retfærdigør al besværet, JEG HAR BILLETTER TIL "U2 - Vertigo Tour" i Parken d. 31. juli - JUHUUUU.
Under arbejdet, med at holde sig orienteret, er jeg stødt på nogle gode U2 sider på nettet:

Ingen kommentarer:

Send en kommentar