18 februar, 2006

GUI v?

Historie skabes hele tiden og den kan være svær at huske, men i vores tidsalder er vi så heldige at meget bliver fanget på film eller video. Med internettet bliver disse gjort tilgængelige for alle og så bliver det muligt at skabe reference punkter for os alle.

Tilbage i 1968 lavede Doug Engelbart en præsentation der skulle vise sig at ændre vores måde at arbejde med computere på. Den banebrydende opfindelse han præsenterede var blandt andet computer musen som er grundlaget for den måde vi interagerer med computere i dag.

Det utrolige er at denne præsentation blev optaget på film og vi kan nu alle se den via nettet. Alle bør se denne film og opleve hvad virkelig visionære mennesker kan bidrage med.

Men nu til grunden til dette indlæg, jeg har for nylig set en kort film der ramte mig på samme måde som første gang jeg så Engelbarts præsentation af musen.

Det er forskere fra NYU der har opfundet en trykfølsomskærm der forstår flere samtidige tryk punkter hvilket åbner op for nogle vilde muligheder. Jeg har efterhånden set filmen mange gange og den er lige "mindblowing" hver gang - sådan vil jeg arbejde med min computer, min mobil, billedet på væggen og ...

P.S. YouTube imponerer også, sådan skal video deling laves.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar